A XII. században Bingeni Szent Hildegárd apátnő természettudományi munkáiban írt a tönkölybúzáról. Hildegárd szerint ez a gabona gazdagabb és táplálóbb társainál. Segíti a test erősítését, és a vérképzést.

Hildegárd még azt is hozzá tette, hogy a tönköly fogyasztása vidámmá tesz. Annyi bizonyos, hogy szervezetünk örülhet, ha a finomított fehér liszt helyett inkább tönkölybúzából készült péksüteményeket és egyéb ételeket fogyasztunk. A többi búzafajtához képest lényegesen nagyobb a fehérje- és a sikértartalma. Jól hasznosuló aminosavakat tartalmaz és emellett nagy mennyiségű B-vitamint (B1, B2, B6), E-vitamint, valamint káliumot, kalciumot, vasat, mangánt, magnéziumot, fluort, niacint, rezez, szelént és cinket.

Könnyen emészthető és nem terheli a szervezetet. Hosszú távú, rendszeres fogyasztásával csökkenthető a koleszterinszint s az érfalakon lerakódott zsírréteg. Segít rugalmassá tenni a test szöveteit, és javítja a teljesítőképességet. Immunerősítő hatása is ismert.

Alacsony kalóriatartalmának köszönhetően alkalmazható fogyókúrás étrendekbe, kis mennyiségben is csillapítja az éhségérzetet.